برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
فیروز جعفری؛ رسول قربانی؛ سارا ساحلی
چکیده
خیابان های شهری، فضاهایی پویا و واجد حس حرکت به شمار می روندکه برای استفاده پیاده و سواره و یابعضاً فقط پیاده طراحی می شوند.این فضاها غالباً به نیازهای افراد استفاده کننده از آن،به درستی پاسخگو نبوده و مردم به خیابان به عنوان مسیری صرفاً برای گذر سواره می نگرند.هدف از این پژوهش، بررسی جامعی از خیابان شهری و شناسایی شاخص های محیطی و ...
بیشتر
خیابان های شهری، فضاهایی پویا و واجد حس حرکت به شمار می روندکه برای استفاده پیاده و سواره و یابعضاً فقط پیاده طراحی می شوند.این فضاها غالباً به نیازهای افراد استفاده کننده از آن،به درستی پاسخگو نبوده و مردم به خیابان به عنوان مسیری صرفاً برای گذر سواره می نگرند.هدف از این پژوهش، بررسی جامعی از خیابان شهری و شناسایی شاخص های محیطی و انسانی موثر در ارتقا کیفیت آن است. این تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و از نظر روش با استفاده از فن دلفی و روش معادلات ساختاری انجام شده است.با استفاده از روش اسنادی و کتابخانه ای، نظرات و دیدگاه های صاحب نظران جمع بندی شده وبه صورت شاخص های پیش فرض ارائه گشته است.در مرحله اول، جامعه آماری تحقیق 20 نفرازکارشناسان خبره در زمینه مورد مطالعه در نظر گرفته شده.شاخصهای اولیه با توجه به نتایج پرسشنامه، در چهار مرحله با استفاده از تکنیک دلفی فازی تحلیل شده و شاخص های نهایی با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، نرمال بودن آنها سنجیده شده و جهت تایید نهایی شاخصهای مستخرج از مرحله اول، از روش تحلیل عاملی تائیدی (CFA)،برای ایجاد مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.در این بخش به دلیل نامعلوم بودن جامعه آماری با استفاده از فرمول کوکران حجم جامعه آماری 384 نفر از افراد عادی در نظر گرفته شد. در انتها با استفاده از آزمون فریدمن ، شاخص ها، رتبه بندی شده تا میزان تاثیرگذاری هر یک مشخص گرد.نتایج یافتهها حاکی از شناسایی کاملی از مجموعه شاخص های موثر درارتقا کیفیت خیابان شهید بهشتی شهر کرج را دارد.